♥ Kek Coklat Moist Kukus ♥

Khamis, Ogos 05, 2010

Tadaaa... dah siap kek coklat kukus aku.. resipi kek ni aku ambil dari dapur cik manggis.. minta izin masukkan kat sini ya Cik Manggis.. mulanya nk buat esok sebab esok aku cuti tapi.. oleh kerana semangat yang berkobar-kobar nak mencuba , aku buat malam ni jugak.. Alahamdulillah menjadi dan lembut sangat...Toppingnya aku ambil dari dapur sini. Terima kasih ya semua.. Ok jom kita tengok resipinya sekali lagi..


Bahan-bahannya:
Bahan A
1 cawan gula pasir
1 cawan minyak masak
1 cawan susu cair.
1 cawan serbuk koko


Bahan B
4 biji telur grade B
1/2 cawan susu pekat manis.
1 tsp esen vanilla.


Bahan C
1 1/4 cawan tepung gandum
1 tsp serbuk baking powder.
1 tsp serbuk soda bicarbonat.

* Sukatan cawan-aku guna cawan sukat beras (rice cooker)


Cara-caranya:
• Kacau A atas api hingga semuanya larut.Sejukkan sikit.
• Kacau telur dengan susu pekat manis hingga sebati.Masukkan esen vanilla.
• Ayak tepung dengan baking powder dan soda bicarbonat
• Tuangkan adunan telur kedalam A dan guna whisk -kacau hingga sebati.
• Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau rata.
• Sapukan loyang kek dengan sedikit butter.
• Tuangkan adunan kedalam loyang dan kukus hingga masak-lebih kurang 1/2 jam tapi jika guna pengukus biasa hanya memakan masa 20 minit.Selamat mencuba.


Topping
½ cawan susu pekat-kurangkan jika takut manis
1 sudu the esen vanila
½ cawan susu cair.
½ cawan minyak jagung atau apa2 minyak.
¼ cawan serbuk koko
sedikit garam


Cara-caranya:
• Campurkan susu, koko dan minyak
• Masak atas api sehingga sederhana pekat.
• Masukkan garam dan esen vanila
• Tak perlu sampai menggelegak.. bila dah sebati/ pekat sikit angkat dan sejukkan
• Tuang atas kek tadi

Ini lebihan bancuhan adunan aku masukkan ke dalam acuan comel dan kukus.

0 ulasan:

About

Kongsi Resipi