♥ Roti Arab ♥

Isnin, Disember 20, 2010

Sumber : Puteri Manja KR

Hari ni aku nak kongsi resipi roti arab yang kuambil dari Kongsi Resipi.. Puteri Manja.. terima kasih ya puteri... sedap sangat. Tp kali ini bukan aku yang membuatnya.. My Hubby yang buat.. aku goreng ja... Jom layan..

Bahan-bahan

• 2 sudu besar mentega
• 2 sudu besar minyak masak
• 2 sudu besar gula
• 300 ml air suam
• 6 g yis
• 500g tpg gandum
• secubit garam (aku tambah)

Cara-cara

1. Mentega, minyak dan gula dibancuh dengan air suam
2. Tepung di gaul dengan yis
3. Kemudian campur semua bahan dan uli hingga licin dan kental
4. Perap selama 1jam dalam beg plastik yang tertutup atau bekas yang tertutup
5. Uli semula dan buat bulat2 dalam 18 biji
6. Canai nipis lebih kurang 0.4 cm
7. Panaskan minyak dan goreng sebiji2, kaut minyak panas dlm kuali dgn sodek kemudian simbah atas roti berulang kali sehingga roti kembung kemudian baru terbalikkan.
8. Sedap dimakan bersama kari ayam dan daging atau sambal tumis ikan bilis atau kari sardin tp kali ni aku makan dengan kari ikan tenggiri.. sedaaaappp...

0 ulasan:

About

Kongsi Resipi